dilluns, 30 de març del 2020

ROSALIA - F*cking Money Man (Milionària)

Recomanació de Rebeca Maconchy

 
El seu nom complet és Rosalia Vila Tobella, una cantant, actriu, compositora i productora nascuda el 25 de setembre de 1993 a Sant Esteve Sesrovires, Catalunya.

S’ha fet molt famosa a partir de la cançó “Malamente”, i pel seu estil tan característic, que mescla flamenc amb gèneres més actuals com el reggaeton o el trap (el qual provoca moltes polèmiques; l’acusen d’apropiació cultural) també per les seues col·laboracions amb artistes internacionals (JBalvin, Travis Scott...).

Treballa amb la seua germana Pilar, que és estilista. El seus pares, José Manuel Vila i Pilar Tobella la van a animar a cantar quan tenia 7 anys; així va nàixer la seua passió per la música.

Ha rebut classes a les millors escoles espanyoles (Escola Superior de Música de Catalunya) i amb els millors professors (per exemple Chiqui de la Línea, qui només accepta un alumne per any). Es va presentar a “Tú sí que vales” l’any 2008 però no va ser seleccionada. Ha participat en nombrosos festivals i treballat de telonera i ajudant d’altres músics com Miguel Poveda.

Actualment compta amb dos àlbums: ”Los Ángeles” i “El mal querer”. Ha sigut premiada amb dos “Grammy Latinos” pel seu senzill “Malamente” i amb cinc més pel seu àlbum més recent “El mal querer”. És l’artista espanyola amb més premis assignats per l’Acadèmia Llatina d’Arts i Ciències de Gravació i dos “MTV Video Music Awards”. També és la primera cantant que ha estat nominada al Grammy de Millor Nova Artista per realitzar un àlbum hispà.

Vaig conèixer a Rosalía de casualitat. Un dia estava navegant per Youtube i vaig trobar la seua cançó “Malamente” a recomanats; a partir d’ací, vaig començar a escoltar més cançons seues. 

No m’agraden especialment del cançons en valencià ni en català, però vaig topar amb aquesta (F*cking Money Man: Milionària) i em va sorprendre positivament; a més, és un estil que ella no fa normalment.

El doble tema es composa per “Milionària” i “Dio$ No$ Libre Del Dinero”, que són totalment diferents. La primera, de la qual parlaré, és en català (amb castellanismes), i la segona, en castellà.

“Milionària” és una cançó animada. Té una base molt festiva. Parla sobre els diners i com li agradaria tenir-ne molts per tal d’acomplir els seus desitjos, que requereixen d’aquests. És la seua major preocupació (“només vull veure bitllets de cent”). El videoclip en aquesta part mostra com ella participa en un concurs per a guanyar-ne. La lletra transmet una mica d'innocència o de falta de realisme (“cada dia celebrant el meu cumpleanys”).

La cançó va desanimant-se fins a desembocar en “Dio$ No$ Libre Del Dinero”. En aquesta part es mostra que la protagonista ja té els diners que volia; s’adona que provoca molts conflictes i que realment no li serveixen per a res, encara que és el que més ens preocupa com a societat.

LLETRA:

Que jo sé que he nascut per ser milionària,
com si plogués llençant els bitllets pels aires.
Un dia per Mumbai i el següent a Malta.
Sempre ben escoltada a prova de bala.

I el que voldria és tenir un bentley
de color blanc i un de color verd,
però tot això sé que no ho puc fer
fins el dia que tingui molts diners
i el que voldria és tenir...

Fucking money man!
Només vull veure bitllets de cent.
Fucking money man!
Signe del dollar dintre la ment.

Que jo sé que he nascut per ser milionària,
perquè em tanquin el louvre així com el macba.
Cada dia celebrant el meu cumpleanys
i dos lleopards corrent pel jardí de casa.

I el que voldria és tenir...
Fucking money man!
Només vull veure bitllets de cent.
Fucking money man!
Signe del dollar dintre la ment.

Porto dos audemars
fets a mà coberts de diamants
i un hublot black caviar bang bang
que te’l puc regalar.

Tinc un xaval contractat
perquè m’obri els regals de nadal.
Tanco el centre comercial
i em menjo jo sola un gelat.

Cava o champagne,
popin’ botelles,
bautitzo el iot,
compro una estrella;
tinc una illa que té el meu nom.
Però el que voldria és tenir...

Fucking money man!
Només vull veure bitllets de cent.
Fucking money man!
Signe del dollar dintre la ment.


FONTS D’INFORMACIÓ:


3 comentaris:

Amanda Colbran ha dit...

Aquesta cançó és molt bona i m'agrada molt la veu de Rosalía parlant en aquest idioma. Si que és veritat que a vegades no entenía el que deía, pero gràcies a la lletra que has ficat he pogut resoldre el problema. També, tota l'informació que has posat sobre aquesta cantant me ha resultat molt interessant i entretinguda.

Nacho Beach ha dit...

m'ha paregut molt interessant l'entrada de Rebeca per que pense que Rosalia és una de la millors cantants de la nostra època, que mai es deuria de para d'escoltar les cançons seu es i també m'ha agradat moltíssim la seua forma de la diversitat d'aquesta cançó, el canvi que ha fet tan important per a la música, en l'idioma de la seua ciutat que en aquest cas és Catalunya. Jo pense que és la millor cantant Espanyola que es pot tindre en aquestos moments. M'ha paregut interessant l'entrada de Rebeca per que m'ha ajudat a saber mes coses sobre aquesta cantant que no sàvia.

Adrián Price ha dit...

Rosalia, com ha explicat Rebeca, és una cantant fabulosa, i açò no sols el demostra la seua creativitat o la seua veu, sinó que el demostra els seus premis en l'àmbit internacional. Hem d'estar orgullosos del fet que una cantant espanyola haja rebut premis tan importants com 1
MTV VMAS a la millor coreografia o 1 Grammys a millor àlbum latì.

La cançó hem pareix un complet acer per part de la cantant, té un bon ritme i una lletra apegalosa.
A més, com totes les cançons d’ella, transmet un missatge ben clar i necessari hui en dia.
En definitiva, una bona cançó, per a una fantàstica cantant.