dimecres, 12 de juny del 2019

PUPIL·LES - Colps de puny


Recomanació d'Ana (Bat. Científic)

Una altra vegada, torne a elegir una cançó de Pupil·les, un grup de rap en valencià de lletres literàries, feministes i reivindicatives, que, encara que siga de rap, té influències d’altres estils com musicals com el punk, el hip hop i el reggae. Tenen com a referents artistes coneguts com Mala Rodríguez, Gata Cattana, Obrint pas, La Gossa Sorda o Aspencat.

El seu origen té lloc al barri de Benimaclet, a la València de l’any 2014, quan els seus integrants (Mireia Matoses, Natàlia Pons, Montse Morales de veus i Joan Rodríguez de punxadiscos), que gaudien de la música dels concerts, s’adonaren que era necessària la presència, quasi inexistent per aquells moments, de grups amb missatges reivindicatius i feministes. Per això pensaren: Per què no fer el nostre propi grup?

Aleshores, des d’aquell moment fins ara, s’han dedicat a l’elaboració de temes que haurien d’haver tingut molt més èxit del que realment han tingut per la importància del missatge feminista que volen transmetre, el qual es veu reflectit perfectament en la cançó que he triat, “Colps de puny”, un encàrrec per a un curtmetratge que es difongué per A punt, i que denuncia l’horrible assetjament que les dones patim pel carrer, les fastigoses situacions per les quals hem de passar pel simple fet de ser dones i voler ser lliures, siguen quines siguen les nostres vestimentes o el nostre maquillatge.

Estic segura que totes les que esteu llegint aquesta entrada heu sigut víctimes d’alguna d’aquestes situacions més d’una vegada, com a mínim, i sabeu que no es tracta de moments agradables de viure ni de recordar. Per tant, veureu com jo la importància de difondre aquest vídeo i de fer tot el possible per finalitzar l’assetjament al carrer.



Pàgina oficial:
https://es-es.facebook.com/PupilesOficial/


Lletra:

Gira la mirada espantada caminant,
té por a la nit, carrers mal il·luminats.
Escolta xiular dèbil, cada colp més prop
apreta el pas de pressa com si anares a galop.
Des d'un cotxe al semàfor la conviden a pujar.
Són dos homes somrient-li, dient-li obscenitats.
Ella baixa el cap: "a casa vull arribar,
respondria el que pense però la nit em fa fredat".
Al dia següent continua el seu malson,
des d'un bar la criden: "Mamita que bombón!
Eres un bellezón, vas siempre sola?
Quieres tomar algo conmigo a deshora?"
Rebufa i s'angoixa, torna a baixar el cap,
apreta fort el puny, tan fort que es fa un arrap.
Anava a treballar, no ha pogut evitar
canviar-se de vorera i enfadar-se per creuar.
Colps de puny, fugir de la gàbia
colps de puny, per vèncer la infàmia
colps de puny, que calmen la ràbia
colps de puny, colps de puny
Colps de puny, fugir de la gàbia
colps de puny, per vèncer la infàmia
colps de puny, que calmen la ràbia
colps de puny, colps de puny
Silenci! No vull cap opinió,
si em maquille és perquè vull no per les vostres ovacions.
La meua vestimenta no justifica l'agressió,
si crides quan jo passe és violència i opressió.
El meu cos la meua pàtria i la defensaré,
qualsevol intrusió la respondré amb ungles i dents.
Cansada de mirar cap altre lloc,
estic tan enrabiada que no puc fer oïds sords.
Cap a casa no vull ser valenta, vull ser lliure,
vull escriure que tinc motius per viure.
I a l'assetjador el farem fora, ja està bé!
No tindreu cap poder sobre mi, mai més!
Ni hui, ni ahir, ni mai, em plante, et faré front.
Ni hui, ni ahir, ni mai, he fet fora la por.
Sóc jo la que em done dignitat.
Jo sóc la que m'estime de veritat.
Colps de puny, fugir de la gàbia
colps de puny, per vèncer la infàmia
colps de puny, que calmen la ràbia
colps de puny, colps de puny
Colps de puny, fugir de la gàbia
colps de puny, per vèncer la infàmia
colps de puny, que calmen la ràbia
colps de puny, colps de puny
Farta de què em criden, farta d'aguantar.
El carrer és meu i reclame el meu espai.
Vull caminar tranquil·la i segura pel veïnat.
El meu cos no és públic, jo sóc l'ama i és privat.
Colps de puny, fugir de la gàbia
colps de puny, per vèncer la infàmia
colps de puny, que calmen la ràbia
colps de puny, colps de puny
Colps de puny, fugir de la gàbia
colps de puny, per vèncer la infàmia
colps de puny, que calmen la ràbia
colps de puny, colps de puny
Colps de puny
Colps de puny
Colps de puny
Colps de puny, colps de puny
Colps de puny
Colps de puny
Colps de puny
Colps de puny, colps de puny