diumenge, 13 de març del 2016

EL BLÜE (amb Pau Alabajos) - Acció i reacció



"Alfons Pérez, conegut artísticament com “El Blüe”, és un autor de la Plana Baixa que fa rap en valencià des dels 17 anys; ara en té 23. Després de 2 maquetes en 2009 i 2011, enguany ha tret “Efecte Papallona”, disc que ha sigut possible gràcies a un projecte de micromecenatge, i que ha sigut portada d’alguns dels principals mitjans de comunicació en la nostra llengua, i inclús ha sigut destacat pel diari El País com una de les millors obres artístiques d’enguany en valencià." Font: submarinoamarillo.net

En una entrevista que li fan a tresdeu.com explica: "Duc gravant cançons de rap en valencià des de 2008, quan tenia 17 anys. La gent de la meua edat es gastava les estrenes en eixir de festa i en porros; jo estalviava per a poder comprar instrumentals i gravar. A estes altures, l’única cosa que espere de la música és que m’ajude a seguir creixent com a persona, i a ser feliç, cosa molt complicada quasi sempre. Intente innovar, reinventar-me, i ho aconseguisc gràcies als que m’acompanyen (tant sobre l’escenari com al públic). Qui vinga a vore’m es trobarà un tio sincer i agraït que intentarà fer el millor possible allò que més li agrada."

Sobre la situació de la música en valencià a Castelló, El Blüe comenta: "La música en valencià concentra el seu focus d’activitat i públic a la capital del Túria. [...] A Castelló n’hi han pocs grups. Alguns de molta qualitat, com Malnom, però pocs. També hi ha poc de públic, i això propicia que es facen molt pocs concerts. El resultat és que cap dels grups de Castelló fa tant de soroll com els de València o comarques del Sud, independentment de la qualitat que tinguen. I molt pocs arribem a creuar la frontera; passar de Sagunt si ets de Castelló, sembla complicat, i consolidar-se, una utopia. A més, les associacions i festivals d’ací tampoc aposten pels grups de casa; més bé ens subestimen i maltracten. I ho fan amb motius, perque el públic castellonenc que es gasta vora 20 euros per arrimar-se un dimarts a València a vore Orxata el més segur és que li la sue que un divendres toquen gratis a Vila-real Tirant lo Rock i Indezents. Solució? Alguns creuen que desaparéixer. Altres seguirem lluitant per canviar-ho; al cap i a la fi és una metàfora mateixa del que ens impulsà a començar."

Acció i reacció

Cau la nit vora el teu llit i el temor s'escampa.
Un malson que em malferix i al meu pit s'estaca.
I, sense tu, el món s'ha tornat boig.
No tinc opció. Acció i reacció.

Sé que pot semblar que l'arrogància és part del maquillatge.
Narrant una vida en un foli perquè no em conforme en mirar el paisatge.
Vages a on vages, recorda qui eres, d'on vens i què parles.
Sempre n'hi ha rates buscant en el fem per si troben un poc de formatge.
Vull donar gràcies a mon pare, ma mare, m'auela i a Carmen.
Poden tombar-me les pedres, que no impediran que per fi torne a alçar-me.
Em costa dir-te el que pense de tot perquè sí, quan et tinc cara a cara.
No és cosa rara perque m'expresse per ací molt millor i m'esgarre.
Fart ja de farres, d'anar passejant-me entre ties i barres.
Deu ser que Disney em va fer creure fantasies, no tinc coses clares.
He renyit en molts amics, inclús en el millor fa mesos que ni parle.
He confiat en pallassos i putes, i ara no em fie ni del carnet.
Sé perfectament que pel meu aspecte pot ser no parec el més rapper,
Pero la paga sempre la gastava en comprar-me bases o gravar-me.
Qué sabràs tu de conforme és el Blüe pa' embrutar el seu nom, fill de merda?
Pot ser seré jo qui perga, pero no seràs tú qui vinga a callar-me.

Cau la nit vora el teu llit i el temor s'escampa.
Un malson que em malferix i al meu pit s'estaca.
I, sense tu, el món s'ha tornat boig.
No tinc opció. Acció i reacció.

Tota acció fa una reacció, no ho has perdut si encara n'hi ha una opció.
Trenca't la imaginació, massa mals hàbits la meua adicció.
Massa promeses, massa ficció, massa atracció per bruixes i princeses.
Massa granotes que beses, massa poemes i un punt d'inflexió.
No cal que rese. Déu ya no creu en mi i el puc entendre.
Cap amenaça farà que el meu rap mire menys per la lletra que en vendre.
A voltes senc que sóc Link i m'enfronte a perills pa' rescatar a Zelda,
Però em desperte concient de que em falta el carisma del capità Albelda
En Castelló també tenim la nostra senyera i no és blava, és verda
Jove traent-se carrera i música sincera, descriu esta esquela.
No cap atre revolucionari de postal cantant para La Tuerka.
La Música en valencià fent negoci com dels zombis l'ha fet Umbrella.
No vull que ningú ho entenga, volen tallar-me la llengua,
Pero si algú fa mal a qui yo vullc, coneixerà la meua revenga.
Tinc cada volta més gorres, tinc cada volta menys monyo.
Tu dius "t'estime" a qualsevol panoli, aixina que no eres com jo.

Cau la nit vora el teu llit i el temor s'escampa.
Un malson que em malferix i al meu pit s'estaca.
I, sense tu, el món s'ha tornat boig.
No tinc opció. Acció i reacció.