divendres, 6 de juny del 2014

ATUPA - Records

ATUPA – Records

Atupa és un grup de quatre joves amics de l’Horta nord, de poble de Moncada. Aquest grup naix partir d’una forta amistat i de l’amor al rap. Les seues cançons tracten temes sobre la societat actual, protesten per mitjà de la música per a defensar els drets dels ciutadans però també canten sobre passar-s’ho bé i divertir-se.

El primer disc que han tret ha sigut Quatribarap un conjunt d’estils molt bé barrejats. Entre ells està  rap hardcore, al dubstep, drum and bass, funk, o fins i tot el ska o la cançò d’autor. Tot açó sense abandonar mai l’estil que els representa, el rap.

Les característiques d’aquest disc es basen en la frescor de les caçons i els ritmes, és un disc que no es tanca en un sol estil si no que intenta abordar tots els estils i temàtiques possibles.



LLETRA:

Elena estava cansada d'intentar fer-nos callar 
així que s'alçà i anà cap a la finestra, 
i allí una estona va estar fins que una intel•ligent amiga 
l'acompanyà en el seu mut crit, mirant el dia. 

Prompte tots callàvem disposats a continuar 
i no recordí "La llengua de les papallones". 
Elena l'havia recomanat el dia d'abans 
i jo era molt jove, per conjugar eixes coses. 

El día que Elisa arribà, no va fer amics 
i per ser sincer, en tenia un parell el dia que se’n va anar. 
La primera immigrant a classe, no parlava massa, 
i a principis de març l'aniversari es va apropar. 

Recorde convidar a tota l'aula menys a ella 
Elena em demanà raons i jo vaig sentir vergonya. 
Vaig convidar-la i no va vindre i tot es va arreglar 
però la meua relació amb Elisa mai no va canviar. 

Recorde arribar a casa, vore a ma mare preocupada 
atenent una trucada, Àngels Barceló a la pantalla 
confonent-se quan va caure la segona torre. 
Anunciaríem que aniríem a la guerra prompte 

i la setmana següent Elena ens va fer assatjar 
La muralla de Quilapayun. La vam representar 
un día assolellat al pati de l'escola. 
Tots amb les mans agafades déiem: "no a la guerra" 

Tornada: 

Recordant com ens han educat. 
Coses que et passen de menút i que entens quan et fas gran. 
El missatge no va explícit en el canal. 
El món que ens envolta: fent-nos encaixar 

Recordant com ens han educat. 
De vegades per a bé, de vegades no tant. 
Això ens tocarà dedidir-ho més endavant. 
El món que ens envolta i els seus habitants. 

Un dia em van castigar a netejar una paret 
que havia embrutat, dibuixant un insult a un company. 
Un altre dia vaig empentar al meu amor secret 
i Elena em digué que a una dona això no se li fa. 

Recorde quan una mostra d'estimar 
era deixar que una xica es sentara al bus al teu costat. 
I amb eixe estigma vam viatjar a l'Hemisfèric, 
a la Font Roja, a l'Albufera, i al Jardí Botànic. 

Aprenent filosofia en els llibrets de "Pensa-Hi". 
Llegiem per torns i alguns ho feien amb por 
i jo estava convençut que era el millor de tots 
quan llegia orgullós, un poema d'amor. 

Recorde estiuejar a Dénia i en vore aquella muntanya 
evocar la mestra cantar: “el vell Montgó es desperta”. 
Recorde anar a les trobades un any 
i dir "Esos quienes son mamà?" "Esos son Al Tall". 

Recorde un sermó que una mare em va donar 
quan anomení el seu fill Adrián i no Adrià. 
Recorde recórrer comarques "A Colp de Pedal". 
Que el millor amic és un llibre resultà ser real. 

Estic prou orgullós de recordar allà on vaig 
l' escola pública a l'horta de Benifaraig, 
però recorde un trist comiat i l'últim final de curs 
i abandonar l'escola per anar a l'institut. 

Tornada 

Aquell va ser l'estiu en què va morir el pare 
i ma mare es quedà al càrrec i collons no li’n faltaren 
per fer dels seus fills homes de profit alegres. 
No em dóna res més orgull que el seu orgull cap a nosaltres. 

Recorde les primeres classes 
i sentir preguntar als mestres quina llengua emprar. 
Recorde tindre bons professors de dretes 
i que em pareguera estrany que em posaren bones notes. 

Recorde un professor que explicava prou pausat 
en valencià coses de plantes i minerals. 
Ens pareixia pesat i avorrit i no sabíem 
apreciar eixe esforç per part d'un castellanoparlant. 

Recorde aprendre a suspendre sense que el món s'acabara 
i començar a escriure rap donant-li estil a la paraula. 
Recorde classes a les quals no volia anar 
i cançons que no haguera escrit sense el que aprenguí al estar. 
 
I m'agradaria recordar haver estudiat solfeig, 
m'alegre de no recordar ni comunió ni bateig. 
Està bé que ens deixen eixes coses a nosaltres 
perquè no s’ha d’oblidar que sóm esponges. 

En definitiva açò és perquè m'estime als que 
et fan vore la vida tal com la disfruten més. 
I és que m'alegra la gent que comet l'error i l'encert 
d'intentar educar-nos per a que ens pareguem a ells. 


Em elegit aquesta cançó perquè ens recorda quan anaven a l’escola i ens parla de la diversitat en l’estil de educació i la seua importància. Perquè ens fa sortir un somriu mirant al passat.
N.F i J.M.

3 comentaris:

Pau Mill ha dit...

Hola bon vesprada,

Hui vaig a comentar la cançó de records de atupa la cançó es molt bonica i te molta raó perquè de vagades tu mires com te han educat i dius com vaig a fer-ho exina i no es ètic ni moral però supose que serà eixina si me ho han ensenyat exina. I lo de no invitar a una persona per ser diferent també es molt comú a mi de xicotet també me ha passat i desprès te pregunten perquè i es molt incòmode.

La meua opinió es que la gent pot canviar això però es molt difícil si la gent no ho fa possible i no col•labora perquè estem en un país molt facha, racista i homòfob.

6 (recuperació de juliol paraules 131)

Adéu un comiat Pau

lorenzo se pierde ha dit...

aquesta cançó m´ha agradat moltissim perque parla de totes les coses que es suposa s´habia de fer de xicot i m´ha fet recordar la meua infança.

per a concluir dir que aquesta canço m´ha tornat a fer sentir un xicot i açò m´ha agradat molt perquè és una senació meravellosa

jose kent ha dit...

Hola avui e estas escoltant la cançó de Atupa “RECORD”la estic escoltandola i te bona expresio
la musica te una melodia molt agradat Contan records de la seua infància , diu tot el rat que recordem com nos vam a educar com va aprendre a fer poemes ,quant va encontrar el seu amor quan va a pregar con u
ami me agradat bastant perquè es una cançó que se pot entendre perquè te una lletra molt clar
i també perquè me agrada este tipus de cançio